Banánovník v Bezručově parku upozornil na příběh banánu
V Bezručově parku se dnes ráno objevil „banánovník“. Papírové banány, které ozdobily místní smrček, informovaly o spuštění nové webové interaktivní stránky Příběh banánu. Akce se konala v rámci kampaně Za férové banány, kterou koordinuje Ekumenická akademie. Kroměřížský banánovník vytvořilo Zdravého město Kroměříž se studenty Střední školy hotelové a služeb Kroměříž.
Dnes dopoledne mohou kolemjdoucí v Bezručově parku spatřit nezvykle ozdobený strom. Nejde o netradiční vánoční ozdoby, ale o žluté papírové banány s odkazem na novou interaktivní webovou stránku o příběhu našeho nejoblíbenějšího tropického ovoce. Akce proběhla na dalších 45 místech ČR.
Průměrná roční spotřeba banánů v České republice je 9,9kg na osobu. Zvláště v období vánočních svátků se jejich spotřeba zvyšuje a ceny jdou dolů. Banány jsou ovocem, které se nejčastěji vyskytuje ve slevových akcích, v průměru až jedenáctkrát do měsíce. Jak je ale možné, že ovoce, které k nám cestovalo takovou dálku, je levnější než lokální jablka?
Nízké ceny banánů jsou důsledkem cenové politiky řetězců, které na ně lákají spotřebitele. Řetězcům se vyplatí prodávat banány s menší marží, protože cenu tohoto ovoce si spotřebitelé pamatují a podle její výše pak hodnotí cenovou hladinu v obchodě. I proto bývají banány často ve slevě. To má negativní důsledky hlavně v zemích, kde se banány pěstují. Dodavatelé musejí čelit tlaku řetězců a šetřit na mzdách pracovníků. Nízká cena banánů ale neodráží skutečné náklady, které jejich produkce vyžaduje. Nejvíce se šetří na práci, kterou odvádějí pracovníci na plantážích. Kromě nízkého příjmu jsou zaměstnanci navíc nuceni pracovat bez ochranných pomůcek s mnoha chemikáliemi, které se používají na ošetření banánovníků, ale poškozují zdraví lidí i životního prostředí.
„Příběh banánů je interaktivní webová stránka o lidech, kteří pěstují banány, ale i o firmách, které banánový trh ovládají. Obsahuje videa, fotky, animace a příběhy, které vznikly na základě naší letošní návštěvy banánových plantáží v Kostarice a Panamě,“ uvádí Pavla Kotíková, koordinátorka kampaně Za férové banány a spoluautorka dokumentu. Cílem dokumentu je také motivovat české spotřebitele, aby požadovali po supermarketech, ve kterých nakupují, eticky vypěstované banány, například ty se známkou FAIRTRADE.
“Zapojením se do kampaně Za férové banány a vytvořením banánovníku chceme dát najevo, že je pro nás důležité, aby lidé, kteří pěstují naše jídlo, například banány, mohli žít důstojně. Proto jsme také Fairtradové město,“ uvádí Pavel Motyčka, místostarosta Kroměříže.
V Česku probíhá již druhým rokem kampaň Za férové banány, jejímž cílem je zajištění důstojných pracovních podmínek na plantážích s tropickým ovocem a ochrana životního prostředí při jeho produkci.
Připravila: Mgr. Dagmar Velísková
koordinátorka Zdravého města