Podání oznámení podle Směrnice EU 2019/1937 o ochraně oznamovatelů
Podání oznámení podle Směrnice EU 2019/1937 o ochraně oznamovatelů podle požadavků SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2019/1937 ze dne 23. října 2019 o ochraně osob, které oznamují porušení práva Unie
Dne 17. 12. 2021 nabývá účinnosti Směrnice EU 2019/1937 o ochraně osob, které oznamují porušení práva Unie.
Město Kroměříž je na základě této Směrnice povinným subjektem k zajištění vnitřního oznamovacího systému a k zajištění ochrany osob, které učiní oznámení o protiprávní činnosti Města Kroměříže v těchto oblastech a o které se dověděl v souvislosti s Pracovní činností:
- zadávání veřejných zakázek;
- finanční služby, produkty a trhy a předcházení praní peněz a financování terorismu;
- bezpečnost a soulad výrobků s předpisy;
- bezpečnost dopravy;
- ochrana životního prostředí;
- radiační ochrana a jaderná bezpečnost;
- bezpečnost potravin a krmiv, zdraví a dobré životní podmínky zvířat;
- veřejné zdraví;
- ochrana spotřebitele;
- ochrana soukromí a osobních údajů a bezpečnost sítí a informačních systémů;
- porušení ohrožující finanční zájmy EU;
- porušení týkající se vnitřního trhu EU, včetně porušení unijních pravidel hospodářské soutěže a státní podpory, a pravidel týkajících se vnitrostátní daně z příjmů právnických osob.
Oznámení je podnět učiněný Oznamovatelem o Podezřelé skutečnosti.
Oznamovatel je osoba činící Oznámení dle této Směrnice, která se dozvěděla o Podezřelé skutečnosti před výkonem, při výkonu nebo po výkonu Pracovní činnosti pro Město.
Pracovní činnost znamená výkon zaměstnání, samostatně výdělečné činnosti, práv spojených s členstvím v právnické osobě, funkce člena orgánu právnické osoby, který je do funkce volen, jmenován či jinak povoláván (volený orgán), práce v rámci dočasného přidělení zaměstnance, práce zaměstnance agentury práce nebo odborné praxe, nebo práv a povinností vyplývajících ze smlouvy o poskytování dodávek, služeb, stavebních prací nebo jiné obdobné plnění.
Podezřelá skutečnost je skutečnost nasvědčující Protiprávní jednání.
Protiprávní jednání je porušení zákonů ČR a EU, trestný čin, přestupek či jednání mající znaky trestného činu nebo přestupku ze strany Města či Povinné osoby v souvislosti s jejich Pracovní činností.
Povinné osoby jsou zaměstnanci Města, včetně zaměstnanců dočasně přidělených k výkonu práce pro Město, členy orgánu Města, další osoby vykonávající Pracovní činnost pro Město a jakékoli další fyzické a právnické osoby spolupracující s Městem na základě smluvního vztahu a další spolupracující osoby.
Vnitřní oznamovací systém (VOS) je nástroj pro přijímání a řešení Oznámení.
Odvetné opatření je jakékoli jednání vyvolané Oznámením a učiněné vedením Města či jinou osobou na její pokyn, ke kterému dochází v souvislosti s výkonem Pracovní činnosti a které mohou Oznamovatel či Spřízněná osoba důvodně považovat za zásah do svých práv či oprávněných zájmů.
Spřízněná osoba je např. osoba, která:
a) umožnila nebo usnadnila učinění nebo zkoumání důvodnosti Oznámení;
b) je vůči Oznamovateli blízkou osobou;
c) je právnickou osobou, jejíž je Oznamovatel společníkem, členem nebo členem voleného orgánu právnické osoby;
d) je zaměstnancem Oznamovatele, nebo která je vůči Oznamovateli v obdobném postavení, anebo pro kterou Oznamovatel vykonává Pracovní činnost.
Nápravné opatření je opatření k nápravě Protiprávního jednání a k budoucímu předcházení jeho vzniku.
Informace vyloučené z oznámení jsou informace, jejichž sdělením v rámci Oznámení by došlo k porušení zákonné povinnosti mlčenlivosti, zejména:
a) informace týkající se činnosti zpravodajských služeb České republiky,
b) informace v souvislosti s výkonem zpovědního tajemství nebo obdobného práva,
c) informace, které by mohly ohrozit podstatný bezpečnostní zájem České republiky,
d) informace podléhající lékařskému tajemství,
e) informace podléhající advokátní mlčenlivosti a další.
Řešitel oznámení je příslušná osoba, která přijímá Oznámení, přezkoumává a navrhuje mimořádná , práce zaměstnance agentury práce nebo odborné praxe, nebo práv a povinností vyplývajících ze smlouvy o poskytování dodávek, služeb, stavebních prací nebo jiné obdobné plnění.
Podezřelá skutečnost je skutečnost nasvědčující Protiprávní jednání.
Protiprávní jednání je porušení zákonů ČR a EU, trestný čin, přestupek či jednání mající znaky trestného činu nebo přestupku ze strany Města či Povinné osoby v souvislosti s jejich Pracovní činností.
Povinné osoby jsou zaměstnanci Města, včetně zaměstnanců dočasně přidělených k výkonu práce pro Město, členy orgánu Města, další osoby vykonávající Pracovní činnost pro Město a jakékoli další fyzické a právnické osoby spolupracující s Městem na základě smluvního vztahu a další spolupracující osoby.
Vnitřní oznamovací systém (VOS) je nástroj pro přijímání a řešení Oznámení.
Odvetné opatření je jakékoli jednání vyvolané Oznámením a učiněné vedením Města či jinou osobou na její pokyn, ke kterému dochází v souvislosti s výkonem Pracovní činnosti a které mohou Oznamovatel či Spřízněná osoba důvodně považovat za zásah do svých práv či oprávněných zájmů.
Spřízněná osoba je např. osoba, která:
a) umožnila nebo usnadnila učinění nebo zkoumání důvodnosti Oznámení;
b) je vůči Oznamovateli blízkou osobou;
c) je právnickou osobou, jejíž je Oznamovatel společníkem, členem nebo členem voleného orgánu právnické osoby;
d) je zaměstnancem Oznamovatele, nebo která je vůči Oznamovateli v obdobném postavení, anebo pro kterou Oznamovatel vykonává Pracovní činnost.
Nápravné opatření je opatření k nápravě Protiprávního jednání a k budoucímu předcházení jeho vzniku.
Informace vyloučené z oznámení jsou informace, jejichž sdělením v rámci Oznámení by došlo k porušení zákonné povinnosti mlčenlivosti, zejména:
a) informace týkající se činnosti zpravodajských služeb České republiky,
b) informace v souvislosti s výkonem zpovědního tajemství nebo obdobného práva,
c) informace, které by mohly ohrozit podstatný bezpečnostní zájem České republiky,
d) informace podléhající lékařskému tajemství,
e) informace podléhající advokátní mlčenlivosti a další.
Řešitel oznámení je příslušná osoba, která přijímá Oznámení, přezkoumává a navrhuje mimořádná a nápravná opatření.
Oznamovatel může podat své oznámení Řešiteli oznámení:
- písemně elektronicky prostřednictvím Nástroje pro přijímání a řešení Oznámení, dostupný na adrese www.nntb.cz/c/aaaaaa00 nebo na adrese www.nntb.cz pod přístupovým kódem „mestokm“.
- písemně v analogové podobě na adrese Město Kroměříž, Útvar interního auditu a vnitřní kontroly, Velké náměstí 115/1, s nápisem „NEOTEVÍRAT“ na zalepené obálce.
- Ústně telefonicky na čísle 573 321 290
- Ústně osobně v kanceláři č. 404 budovy radnice Velké nám. 115/1
Oznamovatel může učinit své oznámení i anonymně.
Externí oznamovací systém Ministerstva spravedlnosti
V případě, že se Oznamovatel rozhodne své oznámení řešit mimo vnitřní oznamovací systém Města Kroměříže, lze oznámení podat prostřednictvím centrálního oznamovacího systému spravovaného Ministerstvem spravedlnosti ČR.
Řešitel oznámení vyrozumí Oznamovatele o přijetí Oznámení ve lhůtě 7 dnů od podání Oznámení.
Řešitel oznámení vyrozumí Oznamovatele i o nepřijetí Oznámení a to z důvodů, že:
a) Oznámení se netýká oblastí vymezené Směrnicí EU
b) Oznámení nebylo učiněno v souvislosti s Pracovní činností Oznamovatele
c) Oznámení je založeno na informacích vyloučených z oznámení
Řešitel oznámení se při přijímání Oznámení dotazuje Oznamovatele na následující:
a) popis Podezřelé skutečnosti;
b) informace o protiprávním jednání, zahrnující popis skutečností, čas Porušení pravidel a uvedení zapojených osob;
c) údaje Oznamovatele a zapojených osob (jméno, příjmení, datum narození a bydliště, pozice u Města či vztah k Městu, telefon, e-mail, vztah zapojených osob k Protiprávnímu jednání);
d) důkazy a další dostupné informace a dokumenty o protiprávním jednání;
e) případný souhlas Oznamovatele s informováním příslušného správního, policejního nebo jiného orgánu veřejné moci; tento souhlas není Oznamovatel povinen udělit.
Řešitel oznámení posoudí důvodnost Oznámení do 30 dnů od jeho přijetí. Ve skutkově či právně složitých případech může Řešitel oznámení tuto lhůtu prodloužit až o 30 dnů, nejvýše však dvakrát.
Řešitel oznámení, v případech, kdy je to možné, informuje Oznamovatele o závěrech posuzování, šetření i o nápravných opatřeních.
Řešitel oznámení chrání totožnost Oznamovatele a zachovává mlčenlivost o skutečnostech, které se dozvěděl při výkonu své činnosti. Totožnost Oznamovatele a osob uvedených v Oznámení může Řešitel oznámení sdělit třetí osobě pouze se souhlasem Oznamovatele, popř. v případech, kdy je k takovému sdělení povinen na základě zákona.
Řešitel oznámení je oprávněn požadovat poskytnutí údajů, dokumentů a věcí vztahujících se ke skutečnostem uvedeným v oznámení, jakož i zpřístupnění zařízení a prostor.
Oznamovatel ani Spřízněné osoby nesmí být vystaveny v návaznosti na učiněné Oznámení a v souvislosti s výkonem Pracovní činnosti jakýmkoli Odvetným opatřením. Tímto však nejsou dotčeny možnosti oprávněného postupu Města vůči Oznamovateli v případě, kdy učinil vědomě nepravdivé Oznámení, jakož i vůči dalším osobám podílejícím se na učinění takového Oznámení. Jednalo by se v tomto případě o protiprávní jednání ze strany Oznamovatele, které by mít velmi důsledky v občanskoprávním nebo přestupkovém řízení.