Bezměrovská křižovatka smrti dozná do konce roku změn
Kroměříž, Bezměrov – Přes třicet dopravních nehod, pět desítek zraněných, tři úmrtí a škody za 60 milionů korun – to je bilance nechvalně proslulé křižovatky u Bezměrova, jejíž bezpečnost je v poslední době předmětem mnoha debat a jednání. To poslední svolala v úterý 23. srpna starostka Daniela Hebnarová společně s europoslankyní a radní Olgou Sehnalovou a za účasti odborníků, krajských úředníků i médií debatovali o opatřeních, která by situaci alespoň zklidnila.
Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu v první řadě představil odbornou analýzu nehodovosti na bezměrovské křižovatce za sledované období 2008 – 2011. Z ní jednoznačně vyplývá, že příčinou většiny nehod bylo nedání přednosti v jízdě a vysoká rychlost. „Křižovatka je příliš velkorysá. Řadící pruhy jsou zbytečně dlouhé a řidiči je zneužívají k předjíždění. Na komunikaci je sice rychlost omezena na dostatečných 70 km/h, ale ta obecně není dodržována. Dalším faktorem je psychologická přednost, která je obrácena z původního tahu na sjezd z dálnice. Když už tedy dojde k nehodě, následky jsou velmi vážné,“ popsal situaci autor analýzy.
Opatření může být celá řada, všechna ale narážení na zejména na finanční možnosti. „Nejméně nákladná, ale i nejméně účinná by byla výměna dopravního značení z Dej přednost na Stopku, odstranění zavádějících šipek, zkrácení řadících pruhů či výraznější vodorovné značení a především přísný rychlostní dozor. Pomohlo by i drastické snížení rychlosti fyzickým opatřením, avšak nejlepším řešením by byla skutečně okružní křižovatka,“ je přesvědčen Pavel Skládaný. Přebudování liniové křižovatky na okružní s sebou nese kromě vysokých nákladů i další úskalí. „Křižovatka leží mimo obydlené území a není k ní přivedena elektřina na osvětlení, které je v případě okružní varianty nezbytné. Každopádně necháme vypracovat studii proveditelnosti,“ uvedl Karel Kočíb ze zlínské správy Ředitelství silnic a dálnici.
Konkrétních úprav by se však řidiči u Bezměrova přece jen měli do konce roku dočkat. „Budou upraveny řadicí a zkráceny odbočovací pruhy, nalepeny akustické pásy snižující rychlost, značky zvýrazníme reflexním podkladem a rychlost snížíme na 50 km/h,“ slíbil Ladislav Axler z krajského odboru dopravy. Ke bezpečnostním změnám snad přispěje i výzva hejtmanům Zlínského a Olomouckého kraje iniciovaná europoslankyní Olgou Sehnalovou a podepsaná poslanci, senátory a starosty z obou krajů.