Generálka mostu přes Moravu začne už v květnu
(zpráva Ředitelství silnic Zlínského kraje)
Kroměříž - Most Karla Rajnocha přes řeku Moravu na silnici III/36733, který spojuje východní a západní část Kroměříže, čeká v letošním roce po mnohaletém nepřetržitém provozu rozsáhlá oprava. Předpokládá se, že od července do října bude pro motorová vozidla zcela uzavřen. Náklady na opravu dosáhnou částky kolem 40 milionů korun.
„Předmětem rekonstrukce mostu bude kompletní výměna mostního vybavení, to znamená izolace, vozovky, chodníků, zábradlí apod. Šířkové uspořádání mostu se nezmění," uvedl ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje Ing. Bronislav Malý.
Jediný kroměřížský most přes Moravu pro silniční dopravu byl postaven v roce 1954 a od té doby neprošel žádnou zásadní opravou. Před vybudováním silničního obchvatu Kroměříže tudy vedla přes centrum města silnice I. třídy, po které se jezdilo mimo jiné i ze Zlína do Brna. I v současnosti přes most projede za den asi 16 tisíc vozidel. Silný provoz a povětrnostní vlivy se podepsaly na statice mostu. V sedmibodové stupnici, kterou silničáři používají při hodnocení stavu mostů, se most Karla Rajnocha propadl už na 6. stupeň (nejhorší je sedmička).
Při chystané opravě bude položena nová hydroizolace a zesílena nosná konstrukce mostu. Z mostu budou odstraněna vedení inženýrských sítí (parovod, vodovod, plynovod, kabel vysokého napětí, telekomunikační kabely), zůstanou jen kabely veřejného osvětlení a světelné signalizace. Budou položeny nové vozovky a vydlážděny nové chodníky.
Zahájení opravy se plánuje na 1. květen letošního roku. V prvních dvou měsících se most bude opravovat ještě za provozu, od července do konce října bude vždy jedna polovina mostu zcela neprůjezdná a na druhé polovině bude povolen průjezd pouze vozidlům integrovaného záchranného systému a autobusům. Všichni ostatní motoristé budou muset Moravu přejíždět až po mostě na severním okraji města (obchvat / budovaná dálnice). Uzavírka se musí koordinovat s postupem prací na stavbě kroměřížského úseku dálnice D1. Dokončovací práce na mostě Karla Rajnocha pak budou pokračovat už za plného dopravního provozu až do poloviny roku 2009.
V současnosti už je pro opravu mostu zpracována projektová dokumentace a připravuje se stavební řízení. Investici ještě musí schválit Rada Zlínského kraje. „Pro tuto opravu chceme využít také příspěvku z fondů Evropské unie v rámci regionálního operačního programu. Příspěvek EU by měl činit 85 procent z celkové investice. O schválení příspěvku z fondů EU bude rozhodovat Regionální rada regionu soudržnosti NUTS II," upřesnil Bronislav Malý.
Na silnicích II. a III. třídy ve Zlínském kraji (tedy ve správě ŘSZK) je celkem 715 mostů. Podle posouzení jejich technického stavu z jara 2007 byly čtyři z nich ohodnoceny nejhorším stupněm 7. Jeden z těchto mostů v havarijním stavu (na silnici II/437 z Bystřice pod Hostýnem směrem na Tesák) byl už během loňského roku opraven, rekonstrukce několika dalších mostů se zapojením prostředků z regionálního operačního programu se připravují i na rok 2008.