INTERPELACE: provozování MHD v Kroměříži
Předkládám Radě města Kroměříže návrh na vyhlášení výběrového řízení na provozovatele MHD v Kroměříži v souladu s příslušnými zákony.
Zdůvodnění: MHD v Kroměříži, které je provozované Kroměřížskými technickými službami s.r.o., které jsou zřizované Městským úřadem Kroměříž byly v roce 2010 provozovány se ztrátou 7,032.000,- Kč, která byla uhrazena částkou 4,667.307,- Kč z výnosů parkovacích automatů a částkou 2,364.693,- Kč z rozpočtu města Kroměříže. Tato ztráta patří spolu s Valašským Meziříčím k nejvyšším ve Zlínském kraji v přepočtu na ujetou přepravní vzdálenost 318 800 km autobusů MHD v roce 2010. Tedy cca 22,- Kč/km. Toto je cena pouze za dotace, nejsou započítány další náklady, které kts hradilo z vlastních výnosů MHD.
MHD v Kroměříži kromě Vážan dopravně neobsluhuje žádné místní části města Kroměříže.
MHD v Kroměříži provozuje na málo vytížených trasách a v době nižšího zájmu o přepravu zbytečně vysokonákladové autobusy se spotřebou vyšší než 40 litrů/100 km, protože nemá nízkokapacitní autobusy, čímž se zbytečně zvyšují náklady a samozřejmě také exhalace ve městě..
Jízdní řád MHD v Kroměříži není sestaven tak, aby jeho spoje navazovaly na frekventované spoje vlaků a meziměstských a dálkových autobusů.
Jízdní řád MHD časově nenavazují na dobu zahájení vyučování ZŠ a SŠ a neobsluhují v potřebných časech vzdálenější části města jako jsou Dolní a Horní zahrady. Jednotlivé spoje na sebe nenavazují.
Okružní linka MHD např. odjíždí z autobusového nádraží 3 minuty před příjezdem dálkového autobusu z Bystřice pod Hostýnem a 13 minut před příjezdem dálkového autobusu z Luhačovic a přijíždí 10 minut po jeho odjezdu z Kroměříže. Přijíždí 1 minutu po odjezdu dálkového autobusu z Kroměříže do Brna. Po příjezdu ranního vlaku z Kojetína odjíždí MHD až za 25 minut, čili na něj nebudou lidé čekat. Autobus z Dolních zahrad odjíždí ráno v nevhodnou dobu, takže na nádraží mu buď další spoj ujede nebo MHD přijíždí ke škole Zachar či Slovan-Zeyerova až v 7:55, což je již pozdě. Takových příkladů jsou řady.
Občané Kroměříže nemohou využívat MHD v Kroměříži a příměstské a meziměstské autobusy, tak jako v jiných městech (Hodonín, Uherské Hradiště) v rámci integrovaného systému dopravy. Tento systém značným způsobem snižuje nákladovost dopravy MHD. V těchto městech provozuje autobusovou dopravu soukromý dopravce, který tímto systémem je schopen dosáhnout vyšších jízdních výkonů, přepravní kapacity, sníží náklady, jízdné a také exhalace.
Nasazením nízkokapacitního nízkopodlažního autobusu by bylo možné dopravně obsluhovat okružní linkou Trávnické zahrádky – Trávník – Těšnovice – Kotojedy se zastávkou u Kauflandu a škol Slovan-Zeyerova a také Zachar.
Přiložená tabulka ukazuje na některé ukazatele provozování MHD v okolních vybraných městech s tím, že nejdůležitějším z nich je cena za 1 km jízdy autobusu MHD v závislosti na dotacích. Údaje jsou za rok 2010.
Výběrové řízení je možné postavit na několik kritérií:
- výška dotace městem Kroměříž za stávajících podmínek přepravy,
- podmínka dopravní obslužnosti většiny místních částí (Trávník, Těšnovice, Kotojedy, Vážany), zařazení Bílan, Drahlova, Zlámanky, Hradiska a Postoupek do integrovaného systému dopravy,
- dopravní obslužnost největších zaměstnavatelů v Kroměříži s návazností na vlakové a meziměstské a dálkové autobusové spoje,
- převzetí minimálně 80% řidičů a mechaniků zabezpečujících MHD od kts,
- odkup části autobusů MHD,
- pronájem autobusů MHD od kts,
- zabezpečení pravidelného přistavení autobusů MHD na autobusovém nádraží v intervalu 10 – 15 minut (okružní linka),
- zkušenost s provozováním autobusové dopravy nejméně 5 let
- podmínka vlastnictví určitého počtu autobusů či zaměstnávání určitého počtu řidičů
Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města Kroměříže schvaluje návrh na vyhlášení výběrového řízení na provozovatele MHD v Kroměříži a pověřuje jeho přípravou ….. (odpovědná osoba) v termínu do 30.9.2011 s tím, že nový provozovatel zahájí činnost od 13.12.2011.
Mgr. Lea Piskovská
zastupitelka
Vyjádření KTS k návrhu Mgr. Piskovské ve věci provozu MHD
Dostal jsem k vyjádření materiál Mgr. Piskovské, která navrhuje vypsat výběrové řízení na provozovatele MHD. Nejprve tedy uvedu několik informací ke stávajícímu stavu.
MHD v Kroměříži provozují Kroměřížské technické služby spol. s r.o. jako vlastní činnost, na kterou nemá s městem Kroměříží žádnou smlouvu. Rada města Kroměříže ale schvaluje dokumenty, na základě kterých je MHD provozována. Je schvalován provozní řád a tarifní podmínky, ve kterých jsou stanoveny ceny jednotlivých typů jízdenek a také je vždy schvalována každá změna jízdního řádu.
V minulosti město Kroměříž ze svého rozpočtu přispívalo na částečnou úhradu provozní ztráty, ale po převedení provozu placeného parkování již město ze svého rozpočtu na úhradu ztráty MHD neplatí nic. Výnosy ze systému placeného parkování nikdy nepokrývaly plně ztrátu vytvořenou v MHD a KTS musí každoročně na pokrytí celkové ztráty vydělat svou další činností. Navíc zde musím uvést, že kromě MHD je další ztrátovou činností provoz městských hřbitovů a ceny v hřbitovních službách patří k těm, které jsou také ze zákona regulované a nemůžeme je nastavit tak, aby byly náklady plně kryty z výnosů.
Není tedy pravda, že město Kroměříž uhradí jakoukoli částku z rozpočtu na krytí ztráty MHD.
Na druhou stranu jsou KTS organizací vlastněnou městem Kroměříží a městská rada plní funkci zřizovatele, takže pokud by město Kroměříž mělo zájem řešit MHD jiným způsobem, může nařídit stávající provoz ukončit a následně zajistit jiným způsobem.
Nyní ke konkrétním podnětům v materiálu:
Možnost nasazení nízkokapacitních autobusů – to je rozumné jen tam, kde je možné je nasadit na celou linku nebo na více linkách, ale na celých směnách – ve špičce na slabé lince, mimo špičku na frekventovaných linkách. Jednoduchá kalkulace je v příloze.
Další připomínky se týkají obslužnosti místních částí a okrajových částí města, návaznosti na spoje ČD a meziměstských autobusů (příjezdy a odjezdy) a taky na pravidelnosti dopravy v časových intervalech a obslužnosti největších škol a zaměstnavatelů.
Jsem rád, že si pisatelka uvědomuje uvedené souvislosti a já bych k tomu ještě přidal nutnost dodržování podmínek provozu pro řidiče – délka směny, povinné bezpečnostní přestávky a také třeba problematiku průjezdnosti města Kroměříže a s tím související problém s dodržením jízdních řádů a následné včasné vyjetí na další linku.
Rádi bychom odváželi cestující od každého významného vlaku a dálkového autobusu, rádi bychom přiváželi cestující ke každému významnému vlaku a dálkovému autobusu, rádi bychom jezdili na okružních linkách v pravidelných intervalech nejdéle po 15 minutách, rádi bychom obsluhovali všechny naše místní části. Na takové služby bychom ale potřebovali minimálně dvojnásobný počet autobusů i řidičů. Je nereálné, že by průměrná obsazenost takto navrhovaných spojů byla stejná jako obsazenost stávajících spojů (takový požadavek na přepravu prostě neexistuje) a proto by ztráta z provozu byla více než dvojnásobná.
Vždy při přípravě nových jízdních řádů jsou základními vstupními daty právě příjezdy a odjezdy vlaků a autobusů. Dále se snažíme zajistit obslužnost z co největší části města právě ve špičkách, tzn. začátky a konce pracovní doby velkých zaměstnavatelů, zahájení vyučování ve školách apod. Dnes musíme zohledňovat např. i obslužnost jednotlivých supermarketů.
Je zřejmé, že není možné ideálně vyhovět všem, ale vždy hledáme kompromis, který by zajistil co největší uspokojení poptávky za co nejmenší finanční ztráty.
Jsme připraveni se všemi, kteří mají konkrétní podněty k úpravě jízdních řádů spolupracovat a jejich podněty a zkušenosti vyhodnotit a do nového jízdního řádu zapracovat. S těmi, kteří se nyní ozvali písemně či mailem nebo telefonicky a nezůstali anonymní, jsme se již kontaktovali a budeme s nimi dále spolupracovat. Musíme však také zohlednit naše technické a personální možnosti. V tomto smyslu jsme připraveni jednat i konkrétních připomínkách k jízdnímu řádu s Mgr. Piskovskou.
Je nutné také zohlednit to, že zejména místní části jsou obsluhovány dlouhodobě vlakovou a příměstskou autobusovou dopravou, která se také dlouhodobě vyvíjí a nyní se dá považovat za stabilizovanou.
Poslední poznámku mám k vlastnímu návrhu na vypsání výběrového řízení. Buď musíme vědět jakou službu objednáváme – tedy chceme zajistit provoz na konkrétním jízdním řádu, nebo i zpracování návrhu nového jízdního řádu by muselo být také součástí daného výběrového řízení. Potom ale rozsah služby a tím i cenová kalkulace může mít velmi široký rozsah a nevím, jak by se dala posuzovat nejvýhodnější nabídka, protože v každém případě bude znamenat lepší zajištění obslužnosti větší ztrátu.
Kroměříž, 23. 6. 2011
Mgr. Petr Sedláček
technický náměstek KTS s.r.o.