Jak je to s informovaností o dodávce elektřiny
Vážení spoluobčané, vždy když distributor elektrické energie, společnost E.ON Distribuce, a. s., v některé z ulic či místních částí přeruší dodávku elektrické energie, vyslechneme si na radnici své. A pro ostrá slova rozhořčení občané nejdou daleko. Už jsme si sice zvykli, že úřad bývá hromosvodem na všechny neduhy, proti naprosto špatnému systému informování o odstávkách elektrické energie se však musíme ostře postavit i my.
Distributor si plní svou zákonnou povinnost informovat veřejnost o přerušení dodávky el. proudu tím, že tuto skutečnost oznámí na příslušném obecním úřadě. Víc ho prakticky nezajímá. Své povinnosti tímto jednoduchým a levným způsobem přenáší na město. Kdyby se i radnice chovala jako E.ON, mohla by si povinnost splnit pouhým zveřejněním na úřední desce, kterou sice čte málokdo, ale povinnosti by bylo učiněno zadost. Dovedeme si však představit to peklo, které by následovalo. Proto se snažíme informace předávat dál. Oznámení o přerušení dodávky elektřiny posíláme e-mailovou službou a zveřejňujeme v Kroměřížském zpravodaji, který dostávají domácnosti do poštovních schránek v celém městě i místních částech. Samozřejmě, že do měsíčníku se dostanou jen ty termíny, které nám byly známy před odesláním dat do tisku a které nejsou v kolizi s termínem distribuce. Už půl roku přitom ve zpravodaji zveřejňujme i informace, kde každý vlastník elektroměru adresné informace o přerušení elektřiny najde. Můžete je dostávat aktuálně a adresně na svůj mail (http://www.eon.cz/cs/citizen/energie24/energie24.shtml), nebo si je vyhledat na webu distributora http://portal.eon.cz/cs/otg/ Podivné ale je, že tyto zdroje E.ON doslova tají. O službě ví málokdo, přestože je bezplatná. Byl by navíc z pro společnost, která má na trhu s energií prakticky monopolní postavení a miliardové zisky, problém učinit něco obdobného, jako radnice, která se snaží informaci lidem poskytnout formou zpravodaje přímo do schránek, i když s vědomím, že ani tímto způsobem nelze vyhovět úplně všem? Asi to pro E.ON problém je. Místo adresné a osobní komunikace se zákazníkem raději ruší oblastní pobočky v regionech, stěhuje je do krajských měst, a místo přímého telefonického spojení preferuje zákaznické linky, obsluhované v lepším případě operátorkou, která stejně neví, o čem je řeč, v horším případě rovnou automatem. A právě na nemožnost dovolat se přímo u zdroje pak doplácí radnice, protože ta je na telefonu k dispozici hned. Jenže na radnici bohužel problém s mizernou informovaností E.Onu nevyřešíme. Radnice vám elektřinu nevypíná, nezdražuje ji, ani neposílá faktury a upomínky. Naopak, jsme to zase my, kdo je terčem kritiky v okamžiku, kdy nám E.On vypne proud a vy si na radnici nemůžete vyřídit co potřebujete. A když už jsme zmínili zasílání faktur a upomínek, vzpomeňte si, kolik informativních a propagačních zásilek s nabídkami naprosto zbytečných služeb vám za rok společnost E.ON doručí. Kdyby jen polovina nákladů byla použita na lepší informovanost o přerušení dodávky el. proudu, byl by myslím problém vyřešen.
Pavel Zrna
tiskový mluvčí