Jak reklamovat zájezd či dovolenou
Je tu léto, prázdniny a období dovolených… Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. zaznamenalo zvýšený počet dotazů týkajících se uplatnění nároků z vad zájezdů - reklamací apod. Jak se má klient cestovní kanceláře zachovat, není-li spokojen?
První problémy mohou nastat již v době pořízení dovolené. Pozor, při zakoupení zájezdu přes internet nelze od smlouvy o zájezdu odstoupit ve lhůtě 14 dnů bez udání důvodů. Další komplikace se mohou objevit v průběhu pobytu. Tady je třeba připomenout, že vady zájezdu se musí reklamovat nejpozději do 1 měsíce od jeho skončení. Pokud nejste spokojeni s kvalitou ubytování, měli byste se nejdříve obrátit na recepci hotelu či jeho vedení a žádat vysvětlení případně výměnu. V případě, že nedojde k nápravě, je nutné kontaktovat delegáta kanceláře a sepsat protokol o vadách, který by měl být datován a jím podepsán. Jestliže nedojde k nápravě přímo na místě během zájezdu, je nutné pořídit důkazy, které potvrdí oprávněnost reklamace. Těmito důkazy mohou být zmíněný protokol, fotografie, videozáznamy či svědectví ostatních účastníků zájezdu.
Po příjezdu domů by měli spotřebitelé uplatnit reklamaci u pořadatele nebo u osoby, která uzavření smlouvy zprostředkovala (cestovní agentura). K reklamaci je třeba přiložit zmíněné podklady. Pořadatel zájezdu je povinen vyřídit reklamaci v zákonné třicetidenní lhůtě a o jejím výsledku zákazníka informovat. V případě, že dojde k porušení povinností, za něž CK odpovídá, má klient právo nejen na náhradu škody na majetku, ale také náhradu za újmu za narušení dovolené, zejména byl-li zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen. Ke zjištění, jaká výše náhrady by to mohla být, slouží tzv. frankfurtská tabulka (http://www.evropskyspotrebitel.cz/).
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. poskytuje rady a informace také prostřednictvím konzultačního střediska v Kroměříži v prostorách živnostenského úřadu (Husovo nám.) každou druhou středu v měsíci od 13 do 17 hodin (tel. 573 321 307, 773 901 773) nebo na e-mailové adrese: poradna@sos-msk.cz