Konečné rozhodnutí o obchvatu Kroměříže by mělo padnout v září
Kroměříž – Nové aktuální informace týkající se problematiky jihovýchodního obchvatu města byly ve čtvrtek 30. června předloženy kroměřížským zastupitelům. Podklady nabízejí studii alternativního řešení trasy obchvatu i průzkum současného i očekávaného dopravního zatížení. V tuto chvíli zatím zastupitelé nevybírali konkrétní variantu, ale především se seznámili s předloženou dokumentací. Konečné rozhodnutí by ale mělo padnout začátkem září na mimořádném jednání zastupitelstva.
Začátkem května převzala starostka města Daniela Hebnarová na veřejné besedě o jihovýchodním obchvatu města petici proti záměru vést plánovaný obchvat v blízkosti biocentra Hráza zvaného Bagrák tak, jak je navrženo v projednávané změně č. 5 územního plánu města Kroměříže. Vedení města tehdy přislíbilo hledat i jiné možné trasy a právě alternativní vedení obchvatu řeší nově předložená studie, jejíž součástí je i aktuální sčítání a vyhodnocení dopravy. „Tato 3. varianta už nevede kolem Bagráku, ale až za sportovním letištěm. Pro řešení dopravy ve městě se ale tato nová varianta jeví ve srovnání s tou původní jako méně přínosná, ovšem její výhodou by byla snadnější realizovatelnost, protože vede většinou přes městské nebo státní pozemky," uvedla Blanka Šimůnková, která má na kroměřížské radnici starosti rozvoj města. Zároveň však upozornila na výsledky průzkumu dopravního vytížení v navrhovaných variantách. „Průzkum uvádí pravděpodobné zatížení silničního obchvatu v prostoru kolem letiště hodnotou kolem 2 200 vozidel za 24 hodin v současných intenzitách. S výhledem na možnou dobu realizace za více než 10 let je ale třeba počítat s nárůstem intenzity minimálně na 2 900 vozidel za 24 hodin a k tomu je vhodné připočíst vliv případné urbanizace, což může intenzitu dopravy zvednout i na 6 000 vozidel, což je například současná dopravní intenzita Velehradské ulice. I za těchto předpokladů by se obchvat pro potřebu řešení regionálních dopravních vazeb nejevil jako nezbytný," poznamenala Blanka Šimůnková.
Úkolem zastupitelů bude vyhodnotit veškeré podklady a na mimořádném jednání dne 1. září rozhodnout o jedné ze tří možností. Buď schválit stávající trasu obchvatu navrženou ve změně č. 5. územního plánu, nebo vybrat nynější variantu č. 3 vedoucí až za sportovním letištěm. Třetí alternativou může být rozhodnutí, že město do budoucna obchvat nepotřebuje a tedy není třeba držet v územním plánu ani jednu z možných variant. „Snažili jsme se v jednotlivých variantách zohlednit jak budoucí možné potřeby města, tak i současnou vůli a postoje občanů, kteří problematiku vnímají velmi vážně a citlivě. Uvidíme, k jaké alternativě se nakonec zastupitelé přikloní," poznamenala starostka Daniela Hebnarová.
Konečná varianta schválená kroměřížským zastupitelstvem bude 7. září navržena k zapracování do dopravního generelu Zlínského kraje a následně zapracována i do krajských Zásad územního rozvoje.