Kroměříž vymění nízkopodlažní autobusy za ekologické tramvaje
Vážení občané, první dubnový den bývá tradičně spojován s nejrůznějšími aprílovými žertíky. Jeden takový jsme si dovolili připravit i my v podobě této zprávy ve snaze ukázat, že i pod rouškou účetnické tváře se skrývají lidé se smyslem pro humor. V našem městě se tak stalo poprvé a jsme velmi rádi, že se naše fiktivní zpráva setkala s příznivými ohlasy.
Kroměříž vymění nízkopodlažní autobusy za ekologické tramvaje
Na místní poměry revolučním způsobem se rozhodla kroměřížská radnice řešit problematiku městské hromadné dopravy. Už několik let se ve městě hovoří o tom, v jakém rozsahu, jakým způsobem a za kolik peněz by měla MHD fungovat. Stejně tak se dlouze debatuje o tom, zda mají MHD provozovat Kroměřížské technické služby, či jiný soukromý subjekt. Těmto debatám bude zřejmě od roku 2020 konec. Představitelé města se na mimořádném jednání v úterý 1. dubna rozhodli nahradit postupně stávající autobusy MHD tramvajemi. Tento krok už zapracoval odbor rozvoje do nového Strategického plánu a byť s výhradami jej schválila i dopravní komise. Dokonce se počítá s tím, že razantní změna přinese navzdory prvotní investici do kolejového vybavení a tramvajových vozidel nemalé úspory. „Neustále jsme konfrontováni s ekonomickou nákladností naší MHD. Její provoz ročně dotujeme 7 miliony korun, přičemž náklady každoročně rostou s cenami pohonných hmot. Nechali jsme si udělat ekonomický audit, ze kterého jasně vyplývá, že budoucnost v dopravě patří solárnímu pohonu. A když nám společnost STS (Solar Tram Systém) Chvojkovice – Brod představila svůj pilotní projekt solární tramvaje, byli jsme nadšeni," uvedla starostka Daniela Hebnarová. Podle ní město pokryje až 80 procent nákladů z dotace Zelená úsporám, zbývající část uhradí díky úsporám vlastním z přebytkového městského rozpočtu. Náklady na pořízení kolejiště se přitom dají výrazně snížit i využitím potenciálu sběren druhotných surovin, v nichž končí spousta použitelného materiálu včetně zabezpečovací kabeláže. V první fázi radnice počítá se zřízením okružních linek, ve druhé pak s napojením místních částí. Na provozovatele nového systému MHD bude vyhlášeno transparentní výběrové řízení s možností využití Pražany promarněné šance v podobě systému Opencard.