Lana na lávce pro pěší přes řeku Moravu jsou poškozená, lávku čeká oprava
Část nosných lan lávky pro pěší přes řeku Moravu je poškozena korozí a je nutné lávku opravit. Vyplývá to ze závěru odborníků z Ústavu betonových a zděných konstrukcí stavební fakulty Vysokého učení technického v Brně (VUT), kteří měli na starost diagnostiku lávky. „Bohužel, lávka není ve stavu, který by umožňoval její otevření, aniž by nebyla ohrožena bezpečnost občanů,“ uvedl starosta Jaroslav Němec.
Lávka je od 15. prosince 2017 zavřená kvůli kontrole, kterou starosta nařídil poté, co se v Praze zřítila lávka postavená podobným způsobem.
Podle Ladislava Klusáčka, který vedl tým odborníků VUT, je rozhodující poškození nosných lan korozí na jedné straně lávky, a to důsledkem nekvality při výstavbě. „Má takový rozsah, že není možné lávku spolehlivě provozovat,“ uvedl Klusáček ve zprávě, která byla dnes doručena na radnici. Poškozená jsou i některá lana na druhé straně lávky.
Podle závěrů týmu VUT lze ale lávku opravit. „Lávka je opravitelná tak, že se oba svazky nosných lan nahradí vnějšími kabely kotvenými do stávajících opěr a současně se provede oprava hydroizolace a pochůzích vrstev pro vyloučení dalšího pokračování zatékání do konstrukce lávky,“ stojí ve zprávě VUT.
Město nyní začne pracovat na přípravě opravy. „Hovořit teď o termínu opětovného otevření lávky nebo o nákladech na opravu je předčasné. Musí se vypracovat projektová dokumentace, vyřídit nezbytná povolení a nějakou dobu potrvá i samotná rekonstrukce. Uzavírka se tak určitě protáhne ještě nejméně o několik měsíců,“ řekl vedoucí radničního odboru služeb Lambert Hanzal.
Lávka byla postavena v roce 1984. Je dlouhá 76 metrů, délka nosné konstrukce lávky je 63 metrů. Lávka odolala při velkých povodních v roce 1997, kdy pouze přišla o zábradlí, které bylo tehdy odstraněno, aby nezachytávalo naplavené větve a stromy. Po záplavách bylo zábradlí instalováno zpět a lávka byla pečlivě zkontrolována. Přestála také povodně v letech 2006 a 2010, kdy ale také muselo být zábradlí odstraněno.