Město bude pokračovat v obměně vozového parku MHD
MHD v Kroměříži budou zajišťovat dva nové hybridní autobusy, které kombinují pohon na naftu a na elektřinu. Jejich pořízení schválili městští radní. „Musíme nahradit autobusy, které postupně dosluhují. Doporučené stáří autobusů by se mělo pohybovat do deseti let, což většina našich autobusů nesplňuje, nejstarší mají 19 a 20 let,“ uvedl místostarosta Jan Hebnar, jednatel městské společnosti Kroměřížské technické služby (KTS), která MHD v Kroměříži zajišťuje.
Podle ředitele KTS Mariana Vítka se cena jednoho hybridního autobusu pohybuje od pěti do devíti milionů korun. KTS v minulých dvou letech již koupily dva hybridní autobusy. „Ukázalo se to jako dobrá volba. V současné době jsou totiž hybridní autobusy pro MHD ekonomicky nejvýhodnější,“ dodal místostarosta Karel Holík, který je také jednatelem KTS. Hybridní autobus při rozjezdu a jízdě do rychlosti 30 kilometrů za hodinu využívá baterii, při rychlejší jízdě jede na naftu.
MHD ve městě nyní zajišťují dva zmíněné hybridní autobusy značky Volvo, tři autobusy Iveco s pohonem na stlačený zemní plyn pořízené v letech 2017 a 2018 a sedm vozidel Volvo jezdících na naftu, která jsou starší patnácti let. Podle Vítka je ekologická zátěž vozidel na CNG srovnatelná s naftovými motory emisní normy EURO 6. „Jejich nevýhodou navíc je dlouhá doba tankování a to, že v Kroměříži je jen jedna možnost tankování CNG,“ doplnil Vítek.
Budoucností kroměřížské MHD by tak měla být vozidla s pohonem na elektřinu, přestože jejich cena nyní výrazně převyšuje náklady na pořízení hybridních autobusů. „„Rada vzala na vědomí postupné zavádění elektromobility do kroměřížské MHD. V první fázi to znamená to, že KTS budou usilovat o pořízení autobusů na elektřinu a nabíjecí stanice s využitím dotačních programů. Pokud se podaří dotace získat, dobíjecí stanice by mohla být vybudována a autobusy na elektřinu by se v ulicích města mohly objevit v roce 2025,“ uzavřel Holík.
Autobusy městské hromadné dopravy jezdí na osmi linkách, a kromě území samotné Kroměříže obsluhují také některé místní části města. V loňském roce najely 348 tisíc kilometrů a přepravily 837 tisíc cestujících.