Nádraží v Kroměříži čeká rozsáhlá rekonstrukce (Kroměřížský deník, 3.7.2007)
Kroměříž - Nové kolejiště, oboustranné nástupiště pro odbavení dvou vlakových souprav naráz, protihluková stěna, moderní ukazatele a rozhlas, ale také odstranění posunování vlaků přes silnici směrem na Hulín.
To všechno s sebou přinese modernizace železniční stanice v Kroměříži. Investoři ze Správy železniční dopravní cesty by se stavbou chtěli začít už příští rok.
Cílem připravované úpravy kolejiště je podle železničářů zvýšení bezpečnosti i kultury cestování. „Nové prvky umožní operativnější způsob řízení provozu. Zlepší se odbavování cestujících i pracovní prostředí drážních zaměstnanců," slibuje Jiří Šťastný ze Správy železniční dopravní cesty.Na co se tedy mohou lidé v okolí stanice v Kroměříži těšit? Pro nevyhovující stav investor zrekonstruuje železniční svršek. „Kompletně vyměníme koleje včetně výhybek, ty budou nahrazeny modernějšími," popsal Šťastný.
Ubude posunování vlaků přes hlavní silniční tah, slibují železničářiS ohledem na silnou frekvenci cestujících a pro usnadnění nástupu a výstupu projektanti pro Kroměříž navrhli jedno oboustranné nástupiště. „Bude dlouhé dvě stě padesát metrů a také dělené, aby umožňovalo odbavení i dvou vlakových souprav," vysvětlil Šťastný s tím, že na nástupišti budou osvětlené přístřešky s lavičkami a odpadkovými koši.
„Další nástupiště pro směr do Zborovic bude vnější o délce devadesát metrů. Všechna budou splňovat podmínky pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace," upozornil pracovník Správy železniční dopravní cesty.
Stanice bude vybavena elektronickým zabezpečovacím zařízením. „Na obě nástupiště bude rozšířen rozhlas pro informování cestujících a v přístřešcích budou instalovány elektronické sdělovací panely," doplnil Šťastný.
Modernizace kolejiště s sebou přinese i vizuální úpravy stanice. Obytné domy naproti výpravní budově bude například chránit protihluková stěna.„Je navržena jako částečně prosklená, dva a půl metrů vysoká s délkou osmdesát šest metrů. V souvislosti s novým uspořádáním kolejiště dojde i k demolicím. Demontována budou obě stavědla, která obsluhují provoz na nádraží, a skladiště včetně nakládacích ramp," podotkl Šťastný.
Zahájení a ukončení modernizace kroměřížského kolejiště Správa železniční dopravní cesty předpokládá v letech 2008 a 2009. „Celkové investiční náklady se vyšplhají k 483 milionům korun, ze kterých 253 milionů uhradíme z evropských fondů," konstatoval Šťastný.Dopravu brzdící a nepříjemné každodenní posunování vlaků přes frekventovanou ulici Hulínská vyřeší podle Šťasného nová spojovací kolej a upravení kolejiště v depu.
„Opatření jsme navrhli na základě požadavků zástupců města Kroměříže, policie i záchranářů," přiznal pracovník Správy železniční dopravní cesty.Mluvčí kroměřížské radnice Pavel Zrna k tomu dodal, že zredukování posunování vlaků přes Hulínskou ulici příznivě ovlivní dopravu ve městě. „Bohužel, podle železničářů však nelze posunování odstranit úplně," sdělil Zrna.
Řešení přivítají jak řidiči, tak i záchranáři, kteří nebudou tolik omezováni při svých výjezdech.„Jako složka integrovaného záchranného systému máme nepsanou dohodu s dráhami, že pokud je to možné, tak nás železničáři přes přejezd bezpečně pustí. Samozřejmě vítáme, jestli se posunování vlaků minimalizuje přes silnici a přesune se dál po kolejišti směrem na Hulín," poznamenal ředitel kroměřížských hasičů Vladimír Pitner.
Eva Gremlicová