Nákupy na aukčních serverech
Snad každému se někdy stalo, že dostal dárek, který byl nevhodný nebo dokonce dostal jednu věc dvakrát. Jak s takovými věcmi naložit? Pokud nechce obdarovaný běhat po obchodech a „škemrat“ o výměnu věci, může dárek jednoduše zpeněžit třeba v internetových aukcích. Na druhé straně jsou spotřebitelé, kteří nechtějí „vyhodit“ spoustu peněz např. za lyže pro dítě, ze kterých stejně za chvíli vyroste a tak hledají levnější variantu nákupu.
Právě dražba věcí je v Česku stále populárnější. Na aukčních serverech lze tímto způsobem prodat nebo koupit opravdu cokoli - od knih a učebnic, přes oblečení a další spotřební zboží až po sběratelské předměty. Dražit zde lze i netradiční věci - například svatební obleček pro psa.
V poslední době se v poradnách Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska dotazuje stále více spotřebitelů na režim takovýchto nákupů. V prvé řadě je třeba si uvědomit, že je rozdíl, jestli přes aukční server obchodují mezi sebou dvě fyzické osoby – nepodnikatelé, nebo jestli prodávající jedná v rámci své podnikatelské činnosti.
Pokud nakupují mezi sebou dvě fyzické osoby - nepodnikatelé, řídí se tento vztah jen obecnými ustanoveními občanského zákoníku o kupní smlouvě, zvláštní ustanovení týkající se tzv. spotřebitelských smluv se na tento smluvní vztah nepoužijí. Nelze tak např. od uzavřené smlouvy do 14 dnů odstoupit.
Podle čeho tyto bazary a aukční servery vybírat a na co si při nákupu dávat pozor? Jak se můžeme vyvarovat chyb ať při prodeji nebo při nákupu?
Základem je mít dostatek informací, a to nejen o provozovateli aukčního či bazarového serveru, ale především o jednotlivých prodávajících a kupujících.
SOS MaS doporučuje dát na doporučení kamarádů, známých, kteří již mají s takovýmto nákupem zkušenosti. Velmi důležitým zdrojem informací jsou recenze na internetu, kde ostatní uživatelé píší své zkušenosti s konkrétním prodávajícím či kupujícím.
Důležité je porovnat si cenu konkrétního zboží s obdobnými nabídkami na internetu. V případě podezřele nízkých cen, zvláště u nového zboží, je obezřetnost na místě. Naopak u použitého zboží nejsou žádnou vyjímkou aukce začínající na vyvolávací ceně 1 Kč, lze tak docílit velmi zajímavé ceny.
V případě, že je prodávající podnikatel je dobré si před nákupem zkontrolovat reklamační podmínky, zajímat se, jak dlouho firma funguje, zda má kamenný obchod…
Pokud nám informace poskytnuté prodávajícím nestačí, můžeme požádat o zaslání doplňujících údajů či podrobnějších fotografií. Času stráveného zjišťováním dostatečných informací určitě nebudeme litovat, obzvlášť pokud se jedná o dražší zboží. Pokud si solidností smluvního partnera nejsme jisti, nevolíme platbu předem a kupní cenu raději hradíme dobírkou.
I přestože většina takto uzavřených obchodů proběhne ke spokojenosti účastníků, nejde 100% předejít všem nedorozuměním a excesům, a bohužel se můžeme setkat také s podvody.
Z tohoto důvodu doporučujeme nakupovat na zavedených serverech, které mají ve smluvních podmínkách pojištění nákupu nebo pomáhají svým zákazníkům řešit případné nesrovnalosti.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska
Tel/fax.596 111 252, mobil 608 722 582
ostrava@sos-msk.cz
Marcela Reichelová, předsedkyně sdružení,
reichelova@sos-msk.cz
tel. 602 722 584
Poradní dny :
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin - každou první středu v měsíci, tel. 573 321 307
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, je nezávislé, neziskové občanské sdružení, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v devíti městech Moravskoslezského, Olomouckého a Zlínského kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.