Naplňování digitální strategie aneb Mluvme (digitálním) jazykem mladých
Představme si dvě školní třídy vzdálené tisíce kilometrů. Jsou propojené internetem a - samozřejmě - znalostí stejného jazyka, například angličtiny. Webová kamera počítače umožňuje vizuální a zvukový přenos aktuálního dění, respektive právě probíhající soutěže. Jednoduché otázky na počasí, zeměpisné údaje, existenci krále nebo historické události mají jediný cíl - uhádnout, v které zemi se nachází žáci druhé třídy.
„Jedná se o velmi dobrodružný způsob, jak nejen prakticky ověřit své jazykové schopnosti, ale také využít znalosti zeměpisu, biologie a historie,“ uvedla místostarostka Daniela Hebnarová. Tento příklad a mnoho dalších zaznělo na dvoudenním pracovním setkání 42 ředitelů mateřských a základních škol obce s rozšířenou působností Kroměříž v Kostelci u Zlína. Firmy AV Media a Microsoft zde představily nové výukové nástroje a možnosti jejich praktického využití ve školní výuce.
Co pedagogy podle organizátorů akce z odboru školství, mládeže a tělovýchovy města Kroměříže nejvíce zaujalo? Především možnosti mezipředmětového provázání učiva, tandemová výuka, pracovní sešity žáků uložené ve virtuálním prostředí, které žák nikdy nezapomene doma a učitel opraví a vyhodnotí odkudkoliv. Elementární programování pro malé i velké děti se stavebnicí LEGO a VEX. Rozvíjení dětské fantazie a zvídavosti pomocí digitální projekce v 3D brýlích, programy pro konstrukční činnost a mnoho dalšího.
Ředitelé škol diskutovali dílčí kroky naplňování digitální strategie i dostupné finanční a metodické zdroje s pozvanými hosty z ministerstva školství. Velkou podporu očekávají od právě zahájené společné realizace projektu Místní akční plán vzdělávání II a jeho implementačních aktivit. Využití digitálních nástrojů k rozvíjení klíčových kompetencí dětí a žáků je společným úkolem všech aktérů vzdělávání v našem území.
Zpracovala: Eliška Pifková, odbor školství, mládeže a tělovýchovy