Nedostatky v hospodaření musí ředitel Domu kultury odstranit do konce roku
Dům kultury v Kroměříži jako by byl zatížen nějakým prokletím. U tohoto zařízení se prakticky nepřetržitě řeší nějaké problémy, ať už technického, finančního, nebo organizačního rázu. Prokletí neprolomil ani nový ředitel Jiří Králík, o jehož způsobu vedení Rada města Kroměříže už několikrát jednala, naposled v druhé polovině srpna. Pan ředitel bezesporu oživil kulturní život ve městě, rozšířil zdejší nabídku a je nadšeným odborníkem ve svém oboru, výtky však směřují k některým jeho manažerským a ekonomickým krokům. Proto si radnice nechala vypracovat hned dva audity, které se zaměřily na hospodaření s veřejnými prostředky a na fungování kontrolního systému.
První audit byl ukončen k 31. květnu 2011 a popsal nedostatky, jako je proplácení faktur bez doložení rozpisu prací, proplácení dokladů nesplňujících náležitosti dle zákona o účetnictví, neefektivní pořádání kulturních akcí v prostorách Starého pivovaru, nedostatečná kontrolní činnost, kdy si operace příkazce a správce rozpočtu podepisoval ředitel sám. Byly také uzavřeny smlouvy se závazkem naturálního plnění v nestanovené výši a následně propláceny. „Stručně řečeno se ukázalo, že v organizaci dochází k porušování asi 5 právních předpisů, a to na pokladní hotovosti, ukázaly se nesrovnalosti v dokladech, nefungoval kontrolní systém,“ popsal situaci Miroslav Marinčák z odboru školství, sociální péče, kultury a cestovního ruchu, který byl provedením kontroly pověřen. Řediteli domu kultury bylo uloženo, že do 14. dnů ode dne převzetí auditu písemně sdělí, jaká nápravná opatření učinil.
Druhý audit, který probíhal v květnu a červnu tohoto roku, měl zkontrolovat závěry toho prvního. „Druhý audit konstatoval, že část věcí z prvního auditu odstraněna není a našel další pochybení, jako využití účelových dotací na konkrétní akce pro jiné účely, některé peníze se nedočerpaly, jiné byly použity na platy zaměstnanců, ukázaly se nesrovnalosti v inventarizaci majetku a opět kontrola poukazovala na soukromé podnikání pana ředitele ve stejné oblasti, kterou řídí, porušování zákona o účetnictví a zákona o kontrole. Část opatření tedy ředitel nesplnil, nebo nebyla splněna účelně,“ uvedl Miroslav Marinčák a doplnil: „Spornou věcí je i chybné účtování DPH, které sice pochází už z roku 2006 , avšak s panem ředitelem jsme našli řešení, udělali jsme vstřícné kroky a opatření v rámci příspěvku organizaci, ale ředitel to nerealizoval a využil opatření pro svou činnost, ale ne pro vyřešení problému.“ Audit ale popsal i mechanismus, jakým došel Dům kultury k hospodářskému výsledku. V něm jsou započítané mimo jiné i peníze, které v organizaci ještě nejsou, například z projektu, který se realizuje, ale proplacen bude až v roce 2013. Takové počínání je definováno jako zkreslování hospodářského výsledku organizace.
Navzdory nepochybně pozitivnímu vlivu Jiřího Králíka na rozvoj kulturního spektra ve městě považují radní pochybení ředitele Domu kultury za závažná. Dne 23. 8. Rada města Kroměříže uložila řediteli Domu kultury zajistit odstranění nedostatků zjištěných při veřejnoprávní kontrole konané ve dnech 23. 5. - 21. 6. 2012. Vedoucímu odboru školství, sociální péče, kultury a cestovního ruchu ve spolupráci s radní města Kroměříže MUDr. Jarmilou Číhalovou Rada města Kroměříže uložila provádět průběžně hodnocení připravovaných akcí, včetně ekonomické rozvahy, měsíčně sledovat čerpání rozpočtu Domu kultury v Kroměříži. Přičemž zpráva o plnění těchto bodů musí být předložena radě 6. prosince 2012. Radní takéřediteli opět odebrali osobní příplatek, a to do doby odstranění nedostatků. „Pokud pan ředitel pochybení neodstraní, budeme z toho muset vyvodit závěry, které mohou vyústit i jeho odvoláním z funkce,“ upozornila starostka Daniela Hebnarová.