Občané Kroměříže zatím elektronické služby radnice příliš nevyužívají
Kroměříž – Obyvatelé Kroměřížska nejsou příliš nakloněni novinkám v oficiálním styku s úřady. Přestože kroměřížská radnice nabízí i takovou službu, jako je elektronická podatelna, občané ji zatím příliš nevyužívají a dávají přednost klasickému okénku na podatelně.
Ze všech písemností, které na podatelnu Městského úřadu v Kroměříži docházejí, tvoří drtivou většinu klasické dopisy, formuláře či žádosti. „Na adresu meu@mesto-kromeriz.cz, která je zřízena pro běžnou elektronickou komunikaci s úřadem, denně dochází poměrně hodně e-mailů, přesto však elektronická pošta tvoří nanejvýš pět procent z celkového objemu dokumentů doručených na podatelnu,“ uvedla Marie Friesová z oddělení podatelny kroměřížské radnice. Doručené e-maily podatelna třídí a rozesílá na příslušné odbory. Opravdu věcné a adresné zprávy pro úředníky ovšem tvoří nanejvýš čtyřicet procent doručené elektronické pošty. „Většinou nám totiž docházejí komerční e-maily, jako jsou nejrůznější nabídky firem, které hned mažeme,“ vysvětlila Friesová. Důvodem, proč není elektronická komunikace s úřadem rozšířenější, je podle ní omezené využití běžných e-mailů. „Přes elektronickou poštu nelze doručovat celou řadu formulářů, které vyžadují podpis oprávněných osob, nebo samotné originály písemností,“ poznamenala Marie Friesová.
Tento nedostatek měl odstranit elektronický podpis, ten ovšem občané v úředním kontaktu nevyužívají téměř vůbec. „Pro zprávy opatřené elektronickým podpisem máme zřízenu adresu posta@mesto-kromeriz.cz, ale za půl roku na ni dojdou tak tři čtyři e-maily. Lidé tuto možnost prakticky nevyužívají,“ uvedla Friesová, podle které je zřejmě příčinou příliš vysoká cena za vyřízení elektronického podpisu.