Předváděcí akce jsou pořád středem pozornosti
I po loňské intenzívní kampani proti „Šmejdům“ a úpravě zákona jsou stálým tématem v poradnách Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. předváděcí akce. Dá se dokonce říci, že v období právě uplynulého čtvrtletí bylo nejvíce stížností a dotazů v poradnách spojeno právě s předváděcími akcemi. Je až zarážející, že i po tolika besedách, přednáškách, varováních mohou existovat a dokonce prosperovat firmy, které se živí obchodem, spotřebiteli chápaným jako nečestným. Řeč je o firmách, které pořádají prezentace spojené s prodejem nějakých výrobků. Tyto akce jsou cíleně zaměřeny na seniory – mají více volného času, rádi se „podívají mezi lidi“, jsou snadno manipulovatelní. Stále jsou jim nabízeny deky, nádobí, domácí spotřebiče apod. pod slibem diamantové či zlaté výhry, která ale není výhrou, ale jen jakousi přislíbenou slevou. Senioři jsou takovou-to nabídkou „šokováni“ a většinou podlehnou. Nechají se dovézt do banky, kde vyzvednou požadovanou hotovost, kterou pak za zboží zaplatí. Po příchodu domů si obvykle celou věc rozmyslí a rozhodnou se využít svého práva na odstoupení od takto uzavřené smlouvy do 14 dnů.
Nový občanský zákoník nově stanoví lhůty k vrácení poskytnutého plnění v případě odstoupení od smlouvy a to shodně pro obě strany do 14 dnů od odstoupení od smlouvy. Odstoupí-li spotřebitel od kupní smlouvy, podnikatel není povinen vrátit přijaté finanční prostředky spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel zboží předá nebo prokáže, že zboží podnikateli odeslal.
V poradnách se od počátku roku poměrně často setkáváme s tím, že tato nová povinnost spotřebitele vrátit zboží jako první, a tomu odpovídající právo prodávajícího zadržovat peněžní prostředky, má takový vliv na rozhodování spotřebitelů, že i když již odstoupili od smlouvy, nebo byli pevně rozhodnuti takto učinit, tak po získání informace o této nové úpravě se v řadě případů nakonec rozhodnou nevyužít svého práva na odstoupení od smlouvy, nebo zboží nakonec neodešlou právě z obavy, že nakonec nebudou mít ani zboží ani peníze.
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska v poslední době zaznamenalo nárůst předváděcích akcí společnosti Spokojená domácnost s.r.o. a proto varuje před takto uzavřenými smlouvami.
Tato společnost zve spotřebitele na prezentaci zboží, které bude prodávat v nově otevřené prodejně v daném městě. Dodnes však žádná slibovaná prodejna nebyla otevřena a společnost s klienty již dále nekomunikuje, poštu nepřebírá, peníze za odstoupení od kupní smlouvy a vrácené zboží nevrací.
Pro podvedeného spotřebitele je pak značně obtížné domoci se svého práva.
SOS MaS doporučuje nepodepisovat nic, čemu spotřebitel nerozumí nebo si nepřečte.
Je proto lepší předejít problémům a podobné akce raději nenavštěvovat!!!
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz
Marcela Reichelová, předsedkyně, ,
reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584