Projednání záměru stavby přístavu v Kroměříži přilákalo desítky lidí
Několik desítek občanů Kroměříže si nenechalo ujít veřejné projednání záměru na stavbu plavební komory v Bělově na Zlínsku a rekreačního přístavu v Kroměříži. K plánům státní organizace Ředitelství vodních cest ČR vznesli připomínky, které se týkaly především dopravy a životního prostředí. Jednání bylo součástí procesu posouzení vlivů záměru na životní prostředí (EIA), který vede odbor životního prostředí a zemědělství Krajského úřadu Zlínského kraje a který je podmínkou pro vydání stavebního povolení.
Posuzovaným záměrem je vybudování nové plavební komory u jezu Bělov a s tím související propojení dvou v současné době oddělených splavných úseků stávající vodní cesty do jednoho funkčního celku. Pokud se záměr podaří realizovat, vodní cesta nazvaná Baťův kanál bude splavná až do Kroměříže. Ve městě samotném pak ŘVC plánuje stavbu přístaviště na Erbenově nábřeží a rekreačního přístavu v lokalitě u letiště nedaleko soutoku Moravy s říčkou Kotojedkou. Kotvit by v něm mělo asi 80 plavidel. Podle zástupce ŘVC Filipa Duška bude Baťův kanál po dokončení záměru končit v turisticky atraktivním místě. Přístav by měl patřit k největším v České republice. Měl by plavidla ochránit i při povodni. V přístavu by mělo být také servisní centrum.
Radnice podle starosty Tomáše Opatrného prodloužení Baťova kanálu do Kroměříže podporuje. „Pomůže to rozvoji cestovního ruchu v Kroměříži,“ mínil Opatrný. Podle radního Jiřího Kašíka Kroměříž již v minulosti stála před podobně důležitým rozhodnutím. „Někdy v 19. století se vedla debata, zda do Kroměříže pustíme železnici. Město bylo proti, teď máme železniční uzly v Přerově a Hulíně a vlaková doprava je pro Kroměřížany obtížněji dostupná. Nerad bych, aby za 100 let někdo řekl, že se do Kroměříže nedostane lodí,“ řekl Kašík. Podle něj bude složité najít rovnováhu mezi zájmy občanů žijících v okolí budoucího přístavu a mezi veřejným zájmem. „Při dobré vůli to ale možné je,“ dodal radní Kašík, v jehož kompetenci je rozvoj cestovního ruchu.
Podle Duška ŘVC plánuje zprovoznění plavební komory i kroměřížského přístavu na květen roku 2027. Podle starosty Opatrného jde však o optimistický termín. Realizace záměru může začít až poté, co bude v souladu s územním plánem, což v tuto chvíli není. A to se může napravit až schválením nového územního plánu města Kroměříže, což se podle starosty odhadem nepodaří dříve než za dva roky. „O zahájení stavby přístavu v roce 2025, jak je plánováno, proto s ohledem na nutnost získání stavebního povolení silně pochybuji, i když bych byl mile rád, pokud by se to v tomto termínu podařilo,“ uvedl Opatrný, kromě něhož se jednání účastnili i další zástupci vedení města a členové zastupitelstva.
Občané v debatě například poukazovali na úzkou komunikaci mezi Trávnickými zahrádkami a Trávníkem či na nutnost přemostění vjezdu do přístavu. Zástupce ŘVC Martin Vavřička uvedl, že o přemostění lze při řešení „dalších stupňů dokumentace“ diskutovat. „Uvítali bychom to a určitě takový požadavek na ŘVC vzneseme,“ reagoval kroměřížský starosta. Dopravě v lokalitě by měla ulehčit i stezka pro pěší a cyklisty Kroměříž – Trávnické zahrádky, kterou připravuje město a která by měla navazovat na páteřní cyklostezku z Kvasic do Kroměříže. „Projektujeme, cyklostezka časově přístav předběhne. Konečná podoba komunikací v lokalitě pak bude na jednání města a ŘVC,“ popsal vedoucí odboru investic Libor Pecháček.