Projekt na opravu lávky pro pěší přes Moravu vypracuje VUT Brno
Projekt na opravu lávky pro pěší přes řeku Moravu v Kroměříži vypracuje stavební fakulta Vysokého učení technického v Brně (VUT). Rozhodli o tom radní města. Náklady na zpracování projektu činí 1,3 milionu korun. Peníze půjdou z rozpočtu odboru služeb, nebudou se navyšovat výdaje města. Termín dodání dokumentace nutné pro vyřízení stavebního povolení je 30. září, kompletní projekt by město podle smlouvy mělo obdržet do konce listopadu letošního roku.
„Usilujeme o to, aby lávka byla opravena co nejdříve a abychom ji co nejdříve mohli pro občany otevřít,“ uvedl starosta Jaroslav Němec. Podle něj bude lávka nejdříve staticky zajištěna externími lany. Podle smlouvy následně odborníci VUT lávku posoudí, zda a případně za jakých podmínek ji bude případně možné otevřít pro pěší provoz. „Rádi bychom to stihli ještě do zimy,“ doplnil Němec. Druhá etapa prací, sanace povrchu lávky a opěr mostu, by se podle odborníků dala odložit na jaro.
Lávka je od 15. prosince 2017 zavřená kvůli kontrole, kterou starosta nařídil poté, co se v Praze zřítila lávka postavená podobným způsobem. Diagnostiku lávky dostali na starost odborníci z Ústavu betonových a zděných konstrukcí stavební fakulty Vysokého učení technického v Brně. Dospěli k tomu, že část nosných lan lávky je poškozena korozí a že je nutné lávku opravit.
Podle Ladislava Klusáčka, který vedl tým odborníků VUT, je rozhodující poškození nosných lan korozí na jedné straně lávky, a to důsledkem nekvality při výstavbě. Poškozená jsou i některá lana na druhé straně lávky. Podle závěrů týmu VUT lze ale lávku opravit, není v havarijním stavu jako například podobná lávka v Nymburce ve Středočeském kraji, kterou čeká demolice.
Lávka pro pěší v Kroměříži byla postavena v roce 1984. Je dlouhá 76 metrů, délka nosné konstrukce lávky je 63 metrů. Lávka odolala při velkých povodních v roce 1997, kdy pouze přišla o zábradlí, které bylo tehdy odstraněno, aby nezachytávalo naplavené větve a stromy. Po záplavách bylo zábradlí instalováno zpět a lávka byla pečlivě zkontrolována. Přestála také povodně v letech 2006 a 2010, kdy ale také muselo být zábradlí odstraněno.