Sdružení obrany spotřebitelů varuje před falešnými průzkumy
Od ledna, kdy platí novela Zákona o ochraně spotřebitele, která upravuje povinnosti pořadatelů předváděcích akcí, se jako zázrakem již naše schránky neplní tištěnými pozvánkami na různé „výlety“ s obědem a dárky zdarma. Pozvánky na takovou akci musí totiž kromě jasného určení kdy a kde se akce koná, obsahovat také údaje o pořadateli akce a o tom, jaké výrobky nebo služby budou v rámci akce nabízeny, a to se pořadatelům nelíbí.
Znamená to ale, že by se „předváděčky“ pro seniory podařilo v České republice vymýtit? Bohužel nikoliv. Poradny Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. nezaznamenaly větší pokles poškozených spotřebitelů. Prodejci jen změnili taktiku a vymýšlejí nové způsoby, jak seniory na předváděcí akce dostat. Jsou při tom velice vynalézaví a nebojí se zneužít jména některé renomované společnosti. Před časem varoval své klienty např. mobilní operátor O2, jehož jménem podvodní prodejci spotřebitelům slibovali dva tisíce korun jako odměnu za dlouhodobé používání pevné linky. Peníze si klient ovšem musel přijít vyzvednout na předváděcí akci.
Novinkou poslední doby, kterou jsme zaznamenali v poradnách Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. jsou falešné průzkumy před obchodními domy.
Scénář je přibližně následující: Solidně oblečený člověk osloví na parkovišti seniora s tím, že je zaměstnancem dané prodejny a provádí průzkum spokojenosti zákazníků s nabídkou, službami, kvalitou atd. Za účast v krátké anketě přislíbí zapojení do soutěže o hodnotné ceny, stačí jen odpovědět na pár otázek a uvézt telefonní číslo pro případ výhry.
Senior, pak opravdu „vyhraje“. Pro „výhru“ si však musí přijet na předem smluvené místo, kde však na něj čeká nemilé překvapení. Aniž by chtěl, ocitá se na předváděcí akci, kde je často vystaven nepřiměřenému nátlaku ze strany prodejců a nekalými praktikami je přinucen ke koupi předraženého zboží, které ve skutečnosti vůbec nepotřebuje. Získání zaplacených finančních prostředků zpět pak bývá v praxi velice obtížné.
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. doporučuje proto všem spotřebitelům, aby byli v případě, že jsou takto osloveni, obezřetní.
V případě, že má spotřebitel jakékoliv pochybnosti o tom, zda osoba provádějící průzkum je skutečně zaměstnancem firmy jak tvrdí, může se obrátit přímo na zaměstnance či vedení provozovny, např. prostřednictvím informačního koutku, který bývá v každé provozovně.
Zejména starším spoluobčanům pak doporučujeme, aby se v prostorách před nákupními středisky vůbec nezastavovali s cizími osobami. Jsou to totiž ideální místa nejen pro tento typ podvodu, ale také pro kapesní zloděje, falešné sbírky apod.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z. s.
Marcela Reichelová, předsedkyně, , reichelova@sos-msk.cz
, tel. 602 722 584
Poradní dny Kroměříž: St: 13 – 17 hodin - každou druhou středu v měsíci, tel.573 321 307, 720 436 006
E-mail pro spotřebitelské dotazy