Stavbaři začali pracovat na opravě lávky pro pěší přes řeku Moravu
Dělníci brněnské společnosti Mitrenga – stavby začali pracovat na opravě lávky pro pěší přes řeku Moravu. Již v závěru loňského roku se začala vyrábět lana, která lávku zajistí. Dnes se rozběhly práce na lávce samotné. V případě příznivého počasí by měly být dokončeny do 30. března. „Jedeme podle plánu. Stále platí, že na jaře chceme lávku otevřít,“ uvedl starosta Jaroslav Němec. Náklady na opravu činí zhruba 6,9 milionu korun.
Lávka bude staticky zajištěna externími lany. Stavbaři zesílí stávající konstrukci lávky vnějšími předpínacími kabely složenými z mimořádně ochráněných předpínacích lan, která budou ukotvena za původní opěry. „Lana se pod lávkou budou křížit a zajistí ji zespodu,“ popsal vedoucí radničního odboru služeb Lambert Hanzal. Pracuje se podle projektové dokumentace, kterou vypracovali odborníci ze stavební fakulty Vysokého učení technického v Brně (VUT).
Lávka je od 15. prosince 2017 zavřená kvůli kontrole, kterou starosta nařídil poté, co se v Praze zřítila lávka postavená podobným způsobem. Diagnostiku lávky dostali na starost odborníci z Ústavu betonových a zděných konstrukcí stavební fakulty VUT v Brně. Dospěli k tomu, že část nosných lan lávky je poškozena korozí a že je nutné lávku opravit.
Podle Ladislava Klusáčka, který vedl tým odborníků VUT, je rozhodující poškození nosných lan korozí na jedné straně lávky, a to důsledkem nekvality při výstavbě. Poškozena jsou i některá lana na druhé straně lávky. Podle závěrů týmu VUT lze ale lávku opravit, není v havarijním stavu jako například podobná lávka v Nymburce ve Středočeském kraji, která byla zbourána.
Lávka pro pěší v Kroměříži byla postavena v roce 1984. Je dlouhá 76 metrů, délka nosné konstrukce lávky je 63 metrů. Lávka odolala při velkých povodních v roce 1997, kdy pouze přišla o zábradlí, které bylo tehdy odstraněno, aby nezachytávalo naplavené větve a stromy. Po záplavách bylo zábradlí instalováno zpět a lávka byla pečlivě zkontrolována. Přestála také povodně v letech 2006 a 2010, kdy ale také muselo být zábradlí odstraněno.