Žádost o výjimku zamítl i nový ministr, kroměřížská dálnice musí být s poplatkem
Kroměříž – Ani nový ministr dopravy Vít Bárta nevyšel vstříc městu Kroměříži a zamítl další radniční žádost o udělení výjimky ze zpoplatnění dálnice D1 v úseku Kroměříž východ – Kroměříž západ. Město tak vyčerpalo všechny možnosti, jak zajistit průjezd po někdejším obchvatu, aniž by k tomu bylo nutné mít dálniční známku.
„Dřívější výjimka se vztahovala k nedokončenému navazujícímu úseku dálnice a tento důvod dokončením trasy pominul. Poznamenávám, že obdobným způsobem bude ministerstvo dopravy postupovat i v dalších případech, kde končí důvody pro bezplatné užívání rychlostních komunikací. I když plně chápu i negativní dopady spojené s rozšiřující se silniční dopravou, nelze řešit problémy neustálým rozšiřováním výjimek, které následně vyžadují představitelé měst nebo regionů," píše v odpovědi kroměřížskému starostovi Miloši Malému 1. náměstek ministra dopravy Martin Sýkora.
Kroměřížská radnice se v minulosti opakovaně snažila vyjednat výjimku ze zpoplatnění dálničního úseku Kroměříž východ - Kroměříž západ, který původně sloužil jako obchvat města. Tuto výjimku město dostalo do doby, než bude kroměřížský úsek dálnice napojen na celou dálniční síť. I když byla dálnice u Kroměříže uvedena do provozu již v září roku 2008, až do konce roku 2009 nemuseli řidiči dálniční známku kupovat. „Bez intenzivního jednání představitelů města a radničního odboru dopravy, kteří vyjednali výjimku ze zpoplatnění do konce loňského roku 2009, by tedy byl kroměřížský úsek dálnice zpoplatněn už ve chvíli jeho uvedení do provozu v roce 2008," uvedl mluvčí radnice Pavel Zrna. Úsilí radnice nepolevilo ani po parlamentních volbách a po ustanovení nové vlády, kdy se do čela resortu dopravy postavil nový ministr. Bohužel, ani on nevyslyšel volání Kroměříže a výjimku městu neudělil. „Město bohužel nemá žádnou možnost ovlivňovat daňovou politiku státu a pokud se vláda rozhodla zpoplatnit zdejší dálniční úsek, radnice tomu nemůže zabránit," dodal Pavel Zrna.