Zdražení bylo nevyhnutelné, tvrdí náměstek ředitele (Týdeník Kroměřížska, č. 12/2011)
Kroměříž – Čekalo se to už delší dobu, teď to přišlo. Kroměříž zvedla jízdné v autobusech městské hromadné dopravy (MHD), kterou provozují Kroměřížské technické služby. Technickému náměstkovi ředitele Petru Sedláčkovi jsme proto položili několik otázek.
Pane náměstku, za tento krok vás lidé rozhodně chválit nebudou. Nemáte něco, čím byste jim tuto hořkou pilulku osladil?
Snad ano. Chceme třeba v maximální míře pravidelným uživatelům MHD umožnit využít stávající tarify. Mohou si až do 1. dubna 2011 zakoupit dopředu dvě předplatná období za stávající cenu, tedy za cenu, která platí před zvýšením. Druhá možnost platí pro seniory nad 70 let. Ti z nich, kteří si zakoupí do 1. dubna 2011 kartu na tento rok, ji budou moct užívat až do konce roku a změny se uplatní až v příštím roce. Snažili jsme se cestujícím vyjít vstříc alespoň tak. Změny ale byly opravdu nezbytné. Bez nich bychom tuto službu nebyli schopni nadále provozovat.
Co děti do šesti let? Budou jezdit dál zdarma?
Ano. To je dáno ze zákona a platí to nejen pro děti do šesti let, ale také pro držitele průkazů ZTP. Za poloviční jízdné jezdí studenti. Je to jejich právo a my jim tyto služby poskytujeme. Je však dobré vědět, že nám náklady na tyto služby nikdo nekompenzuje. Ani stát, ani město. Přitom cestujících, kteří jezdí zdarma, je 20 až 30 procent, což je nezanedbatelný podíl. Celá řada skupin občanů totiž jezdí zdarma na základě rozhodnutí města, například dárci krve - držitelé Janského plakety, odbojáři a rehabilitovaní pracovníci a tak dále. Tyto služby budeme poskytovat i nadále.
Přesto je však zdražení citelné, ne?
Tady musím zdůraznit, že dosavadní ceny platí více než 6 let a zvyšují se zhruba o jednu třetinu. Výjimkou je zvýšení cen pro seniory nad 70 let, ale i tak, když se to přepočítá, budou moci jezdit denně za zhruba korunu sedmdesát. Domnívám se, že je to pořád ještě symbolická cena.
Vždycky jste tvrdil, že ztráty MHD jsou kompenzovány z placení parkovného ve městě, které převzaly od města právě Kroměřížské technické služby. Ty výnosy už nestačí?
Výnosy z parkovišť nikdy nestačily na plné pokrytí ztráty MHD. Za rok 2010 máme z parkování necelých 5 milionů a ztráta u autobusů je 7 milionů a další milion ztráty ročně nám přinášejí městské hřbitovy. Pořád nám tedy za rok chybí tři miliony, které musíme vydělat na ostatních provozech. A to nemluvím o tom, že všechno je to na úkor investic, které nutně potřebujeme například na obnovu strojového parku. A taky bych chtěl zdůraznit, že je to dva roky, co z parkování odvádíme státu daň z přidané hodnoty. Dokud parkování provozovalo město, neodvádělo státu nic, ale převedení na Kroměřížské technické služby chyba nebyla, protože město by se kvůli výnosům z parkovného stalo plátcem daně z přidané hodnoty také.
Karel Toman
Týdeník Kroměřížska, č. 12, 22. března 2011